Skriv et personlig brev
I det personlige brevet blir du din egen markedsfører og får muligheten til å beskrive deg selv som person. Legg fokus på å motivere hvorfor du søker stillingen, hva du kan tilføre selskapet, hvorfor du passer inn i selskapet, og på hvilken måte du oppfyller kravene.
Det første avsnittet i ditt personlige brev bør være interessant og få rekruttereren til å ville lese videre. I neste avsnitt er det på tide å presentere hva du gjør for øyeblikket, og litt om dine tidligere ansettelser. Tenk på at rekruttereren sannsynligvis allerede har lest CV-en din, noe som betyr at du ikke bør gjenta erfaringene dine. Fortell heller hva du har oppnådd eller hva ulike stillinger/oppdrag/organisasjoner har lært deg, og som selskapet du søker ny jobb hos kan ha nytte av.
Det er deretter på tide å beskrive din utdanningsbakgrunn og hvordan du er som person. Koble gjerne dine personlige egenskaper til det som etterspørres i annonsen. Tenk imidlertid på at hvis selskapet søker noen som er kreative, vil alle skrive at de er nettopp kreative. Beskriv derfor hvordan din kreativitet tar form.
Vær ikke redd for å nevne ting som etterspørres, men som du ikke har. Hvis for eksempel erfaring etterspørres og du ikke har fått tak i noe slikt, kan du i stedet fortelle hva du kan tilføre.
Til sist kan du beskrive din personlige situasjon. Er du gift? Har du barn? Hva liker du å gjøre på fritiden? Dette har ingen større betydning, men en rekrutterer vil gjerne få et helhetsbilde av personen hun/han eventuelt skal intervjue
Unngå dette
Kjedelige åpninger: At du heter Åsa Bengtsson og er 26 år, vet man allerede fra CV-en din eller fra kontaktinformasjonen i sidetittelen.
Ikke overskrid én side: Det er lett å miste interessen for å lese videre ellers.
Generelle personlige brev: Personlige brev bør tilpasses den stillingen du søker.
Stavefeil og grammatikkfeil: Kjør stavekontroll og les brevet høyt for deg selv. Hvis du stammer eller ikke klarer å puste, kan det være på tide å skrive om setningen.
Mangelfullt design: Du er kanskje ikke en Art Director, men det er relativt enkelt å få det pent i Word.
Unngå å pøse på med adjektiver som robust, fleksibel, nøyaktig osv. Beskriv i stedet hvordan disse kommer til uttrykk i virkeligheten. Skriv ikke hva selskapet kan gjøre for deg, fokuser på hva du kan gjøre for selskapet.